Zaměstnanec nebo živnostník, je to jedno, všichni jsme omylné bytosti a děláme chyby. Bylo by ale hloupé chyby opakovat a nebýt na chyby připravený. A tím připravený myslím pojištěný.

Třeba jako na dnešním tématickém obrázku: Strojvedoucí asi zapomněl ve stanici zabrzdit soupravu a ona mu projela nádražím ven. To se běžně stává, snad byl pojištěný:)

Zaměstnanci nejsou z obliga

Myslíte si, že jako zaměstnanec jste v klidu a jste při způsobení škody krytí pojištěním, které má zaměstnavatel? Chyba lávky. I když je zaměstnavatel s velkou pravděpodobností pojištěný, může po vás jakožto zaměstnanci požadovat škodu, kterou jste prokazatelně způsobili. A to zejména pokud porušíte nějaké interní předpisy nebo nařízení.

Pro vlastní klid je tedy vhodné na to myslet a preventivně se chránit soukromým pojištěním odpovědnosti zaměstnance. Stačí se pojistit do výše 4,5 násobku vašeho průměrného měsíčního výdělku, více po vás totiž zaměstnavatel požadovat jako náhradu škody nemůže. Tedy pokud nezpůsobíte škodu úmyslně nebo tzv. „pod vlivem“, potom není maximální limit náhrady škody stanoven.

A není to jen o dělnících ve výrobě nebo skladnících, kteří mohu něco rozbít, pokazit, zadřít, vylít nebo někoho přejet vysokozdvižným vozíkem. Dvojnásob to platí pro kancelářské profese. Vezměte si třeba takovou účetní. Stačí se zpozdit nebo zapomenout na některou z mnoha povinností třeba vůči finančnímu úřadu a šup pokuta pro zaměstnavatele je na světě a zaměstnavatel ji chce bez debat uhradit po vás.

S vlastní hlavou na špalek

Živnostníci ti jdou při své práci vlastně s hlavou rovnou na špalek. Když způsobí nějakou škodu neplatí pro ně žádný limit 4,5 násobku mzdy a škoda jde celá za nimi.

Dělat některá řemesla bez pojištění podnikatelské odpovědnosti je taková malá ekonomická sebevražda. Zejména mě v této souvislosti napadají všechna řemesla spojená ze stavebnictvím - zedníci, elektrikáři, topenáři, pokrývači, instalatéři a další. Způsobit škodu může být v těchto profesích tak snadné a škoda může být dost vysoká.

Bez pojištění ale není v bezpečí žádný živnostník - o účetních už byla řeč, kadeřnice může klientce ustřihnout kus ucha, cukráři může zůstat v dortu kus skořápky, který někomu ublíží, automechanikovi může spadnout auto ze zvedáku - každá živnost má něco a nikdo není neomylný.

A co víc, ani nemusíte nic pokazit a přesto máte škodu na krku. Stačí když nešikovný klient zakopne/uklouzne/upadne ve vaší dílně, kanceláři nebo ordinaci a zraní se. I v tomto případě vás pojištění odpovědnosti podnikatele vytáhne z maléru.

Přiznejte si tedy svou vlastní omylnost a buďte připraveni na své chyby i na nešťastné náhody. Nepřeji vám to, ale jednou určitě nějaká přijde, tak ať jste na ni připraveni a stojí vás co nejméně peněz.

Zaujal nebo pomohl vám náš článek, podělte se o něj s přáteli.