A není to poprvé. Stejná praxe byla zavedena již v roce 2009 a zrušena o šest let později v roce 2015. Ke zrušení se tehdy přistoupilo po častých přehmatech. K zaplacení pokuty byli často vyzváni např. i lidé bez aut.
Zrušení těchto pokut ale připravilo o značnou část prostředků garanční fond České kanceláře pojistitelů (ČKP). Právě z něj jsou hrazeny škody způsobené nepojištěným, nezajištěným nebo zahraničním vozem. Chybějící peníze musely dodat pojišťovny z peněz vybraných na povinném ručení - tedy povinné ručení muselo zdražovat.
Jaké změny řidiče čekají?
Situace v registrech vozidel se však od té doby změnila, zmizela z nich nepojízdná vozidla a skončila také možnost polopřevodů. Chybovost se tím minimalizovala a znovu se přikročí ke stejné praxi a začnou se pokutovat nepojištěná vozidla.
Od ledna roku 2018 vstoupí pokuty v platnost znovu. Provozovatelům aut bude od tohoto data vyměřena pokuta za každý den bez povinného ručení. Její výše zatím není stanovena, ale bude vyšší než běžné sazby za pojištění.
Všechno zlé je pro něco dobré
Spolu se zavedením pokut bude naopak snížen takzvaný regres, tedy škoda, kterou může ČKP vymáhat zpětně po nepojištěných vinících dopravních nehod.
Na škodě se viníci budou podílet již jen z jedné třetiny, přičemž částka nesmí překročit hodnotu 300 tisíc Kč. Taková částka by neměla být pro nikoho likvidační. Tento strop se samozřejmě netýká případů, kdy někdo způsobí škodu úmyslně nebo pod vlivem alkoholu či drog.
A jak jste na tom vy, máte řádně uzavřené povinné ručení? Nebo můžete v lednu čekat složenku od ČKP?
Máte povinné ručení v pořádku? To je dobře. A nemáte ho příliš draho? Zkuste si nezávazně přepočítat v našem srovnávači, za kolik můžete povinné ručení mít od nás.
SPOČÍTAT ÚSPORU
Zaujal nebo pomohl vám náš článek, podělte se o něj s přáteli.